0

اجاره انبار در تهران

دستورالعمل چیدمان انبار

نوامبر 8, 2020 در 6:37 ق.ظ توسط

دستورالعمل چیدمان انبار

دستورالعمل چیدمان انبار : آیا تا به حال به تفاوت بین «انبار» و «انباری» فکر کرده‌اید؟ اگرچه در نگاه اول این دو مکان یکی بوده و حداقل در لغتنامه‌های فارسی نمی‌توان تفاوت محسوسی میان آن‌ها یافت، اما چنانچه به زبان محاوره‌ای مردم و مصادیقی که برای این دو کلمه بکار می‌رود نگاه کنیم خواهیم دید که انبار به محل ذخیره کالا در ابعادی بزرگ و عموماً با کاربرد‌های تجاری گفته می‌شود، در حالی که انباری به اتاقک‌های کوچکی در ابنیه مسکونی گفته می‌شود که برای ذخیره برخی از وسایل زندگی که کمتر از آن‌ها استفاده می‌شود مورد استفاده قرار می‌گیرند .

با عنایت به همین تعریف، انباری‌ها به منظور حراست از محصولاتی که وجودشان در کنار ما ضرورتی ندارند مورد استفاده قرار می‌گیرند، در نتیجه اینکه ممکن است این محصولات تا سال‌ها نیز فرا خوانده نشده و فردی هم سراغی از آن‌ها نگیرد . با توجه به اینکه چندین محصول با این ویژگی در انباری‌ها کنار یکدیگر جمع شده و ممکن است صاحبان آن‌ها هفته به هفته نیز به این اماکن سر نزنند، در نتیجه تنها به محلی برای تلنبار شدن محصولات تبدیل شده، نظم و ترتیب در چینش آن‌ها خیلی مهم نیست و کالا در آن‌ها جریان ندارد (بدین معنی که همه روزه محصول جدید در آن قرار گرفته و کالای دیگری از آن خارج شود) .

در نقطه مقابل، انبارها به عنون اماکنی که در زنجیره تأمین و تولید نقش پررنگی را بازی می‌کنند، همواره پذیرای محصولات جدیدی بوده که در شرف صادرات یا فروش قرار داشته و محتویات آن‌ها به صورت منظم در حال تغییر است .

با عنایت به این توضیحات نمی توان محصولاتی که وارد اجاره انبار می‌شوند را همانند کالاهای انباری تنها در محلی انباشت و توجهی به محصولات دور از دسترس نکرد .

دستورالعمل چیدمان انبار

اگرچه این دستورالعمل‌ها قوانین لازم الاجرایی نمی‌باشند که عدم رعایت آن‌ها با جریمه مستقیم همراه باشد، اما بی‌توجهی به آن‌ها می تواند خساراتی غیر مستقیم (مانند خرابی یا فاسد شدن محصولات، گذشتن تاریخ انقضاء، بلااستفاده شدن به دلیل عدم تغییر طراحی‌ها، تغییر استانداردهای ارزیابی و …) به همراه داشته و به ضررهای مالی منتج شود، از همین روی لازم است تا دستورالعمل چیدمان انبار را بیاموزیم .

ميزان تقاضا و محبوبیت كالا

همه کالاهایی که وارد انبار می‌شوند دارای سیر و سرعتی یکسان در مصرف نبوده و به همان میزان نیز به صورت همزمان مورد استفاده قرار نمی‌گیرند. توجه به همین اصل ساده سبب می‌شود تا کالاهایی با سرعت مصرف کمتر را در نواحی دورتر انبار قرار داده، در صورتی که می‌توان محصولاتی با سرعت بالای ورود و خروج را در نزدیکی درب انبار قرار داد .

بنا بر این توضیحات، زمانی که محصولی با سرعت بالا مصرف شده و در نزدیکی درب ورودی انبار نیز قرار دارند، به همان نسبتی که زودتر وارد انبار می‌شوند، زودتر نیز چیده شده و نهایتاً زودتر نیز خارج می‌شوند که با جمع کردن همه این ذره ذره لحظاتی که برای چینش و برداشت آن‌ها صرفه جویی شده است به عدد بزرگی می‌رسیم .

وجه تشابه

در انباری که دارای تنوع محصولات است ، در کنار توجه به راهکار فوق، داشتن نیم‌نگاهی به تشابه محصولات نیز یکی دیگر از زیرمجموعه‌های دستورالعمل چیدمان انبار می‌باشد . در همین رابطه فرض کنید فروشگاهی در انبار خود مواد شوینده، خوراکی‌های فاسد نشدنی، لوازم خانگی برقی و البسه نگه می‌دارد .

با عنایت به موضوع این سرفصل، چنانچه محصولات همجنس کنار یکدیگر قرار گیرند کار کارکنان اجاره انبار در جنوب تهران یا هر نقطه دیگری برای یافتن، برداشتن یا گذاشتن این محصولات کمتر شده و بدین ترتیب زمانی زیادی را برای یافتن محصولات تلف نمی‌کنند .

ویژگی‌های فنی و کیفی

شاید اگر به انبار یک کارخانه رنگ سازی برویم اکثر قریب به اتفاق محصولاتی که آنجا ببینیم را بتوانیم در دسته مشخص و نزدیک به همی قرار بدهیم . به عنوان مثال انواع رنگ‌های آماده، مواد اولیه آن‌ها، عموم رقیق کننده ها مانند تینر، روغن‌ها و مواد افزودنی عموماً از مشتقات نفتی و شیمیایی بوده و با شرایطی یکسان (در کمال رعایت نکات ایمنی) نگهداری می‌شوند .

این در حالیست که شاید در انباری مانند انبار مثال قبل تنوع محصولات موجود در آن بالا و غیر مرتبط به دیگری بوده و همین امر سبب شود تا نتوان همه آن‌ها را در شرایطی یکسان نگه داشت؛ از همین روی توجه به جنس، بو، ارزش مادی، شيميايي بودن، سطح اشتعال، پتانسیل فاسد شدن و … آن‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است .

استفاده بهینه از فضای انبار

یادمان باشد که در همه موارد لزومی برای قرارگیری محصول مورد نظر زیر یک سقف وجود ندارد. برخی محصولات مانند آجر و ضایعات زیر نور آفتاب، در اثر برخورد باد و باران با آن‌ها و یا قرارگیری در معرض باد خراب نمی‌شوند، پس می‌توان از آن‌ها در بیرون انبار نگهداری کرد . از این گذشته استفاده از ارتفاع مهمترین دستورالعمل چیدمان انبار در استفاده بهینه از فضای انبار است.

دیدگاهتان را بنویسید