0

اجاره انبار در تهران

قفسه بندی سوله اجاره ای

آوریل 6, 2021 در 6:40 ق.ظ توسط

قفسه بندی سوله اجاره ای

قفسه بندی سوله اجاره ای : می‌دانیم که یکی از اصول اولیه انبارداری استفاده بهینه از همه فضا‌های در دسترس است، به نحوی که در عین دسترسی آسان به همه محصولات، فضای زیادی هم به آن‌ها تخصیص ندهیم و یا در عین حفظ سلامت و عدم آسیب‌رسانی به آن‌ها، به فشرده‌ترین شکل ممکن آن‌ها را بچینیم .

در همین رابطه، قفسه‌ها به عنوان یکی از واسطه‌هایی که به ما کمک می‌کنند تا بتوانیم فضای محدود اجاره انبار را به بهترین نحو ممکن تقسیم بندی کرده و از ارتفاع آن نیز استفاده‌ای بهینه داشته باشیم، باید تحت شرایط و با حفظ استانداردهایی برپا شوند تا بازدهی مورد قبولی داشته باشند، اما گاهی عواملی سبب می‌شوند تا این محصولات توانایی تحمل وزن محصولات مذکور را نداشته و فرو ریزند . در همین رابطه قصد داریم تا در ادامه به بررسی عواملی بپردازیم که عدم رعایت آن‌ها موجب به بار آمدن چنین خساراتی می‌شود، پس با ما همراه باشید!

چرا ساختار قفسه بندی سوله اجاره ای (یا هر نوع دیگر) فرو می‌ریزد؟

انتخاب قفسه‌های نامناسب

قفسه‌های در ابعاد و از جنس‌های مختلفی ساخته می‌شوند، در نتیجه از نظر مقاومت در برابر فشار یا ضربه با یکدیگر برابر نیستند . با توجه به این مطلب، یکی از رایج ترین اشتباهاتی که در قفسه بندی سوله اجاره ای انجام می‌شود یکسان دانستن خروجی همه کفه‌هاییست که در طبقات قفسه بکار می‌روند . به همین منظور لازم است تا پیش از خرید یا نصب این محصولات، از ویژگی‌های ساختاری آن‌ها اطلاع کامل کسب کرده و پس از تطابق با محصولات دپو شده آن‌ها را مورد استفاده قرار دهیم .

استفاده از یراق‌آلات ضعیف یا کم تعداد

در قفسه‌های سنتی، هر گوشه از یک طبقه با دو جفت پیچ و مهره بسته می‌شود! این در حالیست که اگر به جای ۲ جفت، تنها با یک جفت نیز آن‌ها را اسمبل کنیم باز هم این قفسه‌ها ساختار کلی و ظاهر درست خود را می‌یابند و حداقل به چشم قابل تفکیک نیستند .

این در حالیست که وقتی وارد کار می‌شویم، لق خوردن‌های قفسه از محل اتصال‌های ضعیف به وضوح معلوم بوده دقیقاً از همان جا نیز آسیب می‌بیند، در نتیجه اینکه لازم است تا در چنین مواردی (به ویژه اگر قرار است از قفسه بندی سوله اجاره ای به مدتی طولانی استفاده کنیم یا با اجسام سنگینی سرو کار داریم) حتماً از یراق‌آلاتی به تعداد کافی و با اندازه و توان مورد نیاز استفاده نماییم .
در ادامه لازم به ذکر است که پیچ و مهره کردن ستون‌ها به زمین یا دیوار و همچنین اتصال قفسه‌های میانی به یکدیگر موجب افزایش این مقاومت می‌شود .

چیدمان غیر استاندارد کالاها

چنانچه فضاهای تفکیک شده قفسه‌ها را دارای طول، عرض و ارتفاع مشخصی بدانیم، باید به این نکته توجه کنیم که اولاً قرار دادن به زور محصولات در آن‌ها جایز نیست، هریک از این قفسه‌ها تحمل وزن مشخصی دارند، در صورت نداشتن بادخور یا فاصله با ردیف و ستون‌های دیگر روی آن‌ها (به ویژه در هنگام خروج از جای خود) تأثیر می‌گذارند و نهایتاً عدم حفظ تناسبشان (مثلاً قرار گرفتن اجسام سنگین در بالا و سبک در پایین به عنوان یک عامل نامطلوب) موجب ریزش و از هم گسیختگی این ساختار می‌شود .

با توجه به این توضیحات، یکی دیگر از اشتباهاتی که به ویژه انبارداران بی‌تجربه و تازه‌کار انجام می‌دهند، عدم توجه به آستانه تحمل این چارچوب‌ها و فشرده‌سازی محصولات در یک فضای محدود می‌باشد .

عوامل خارجی

گاهی با رعایت همه موارد فوق خیالمان از استراکچر انبارمان آسوده است که به ناگاه خبر تخریب بخشی از آن به گوشمان می‌رسد! در چنین شرایطی که همه موارد را رعایت کرده اما باز هم با این مشکل مواجه می‌شویم، وجود عواملی که ذره ذره یا به ناگاه به این ساختار ضربه زده‌اند دلیل اصلی این اتفاق است .

به عنوان مثال فرض کنید در اجاره انبار در غرب تهران و اجاره انبار در جنوب تهران ،یکسری راهروهای تنگ و باریک داریم که لیفتراک به راحتی نمی‌تواند در آن حرکت کند . از سویی دیگر راننده لیفتراکی ناوارد در هر بار گردش میان این راهروها به صورت مستمر ضرباتی را به پایه‌های این ساختار وارد می‌کند که موجب سست شدن تدریجی آن‌ها می‌شود. در همین رابطه به مرور زمان و فشار آوردن جرم محصولات موجود به قفسه‌ها ، یک ستون اصلی شکسته و موجب فرو ریختن قفسه‌های می‌شود .

به همین دلیل ساخت مسیرهایی عریض، استفاده از رانندگانی متبحر و تقویت بخش‌های آسیب‌پذیر از جمله اموراتیست که می‌توان به منظور کاهش این مخاطرات انجام داد .

عدم نظارت بر قفسه بندی سوله اجاره ای

در موارد متعددی بروز یک مشکل با علائم و نشانه‌هایی اولیه همراه است که بی توجهی به آن‌ها دردسرساز می‌شود . به عنوان مثال چنانچه لق بودن یک ستون را مشاهده کردیم، شکم دادن یک طبقه را دیدیم یا شاهد حمل بد محصولات توسط کارگرانی بی‌توجه بودیم، برماست که در همان لحظه به آن پرداخته و به تعدیل یا رفع مشکل مذکور بپردازیم .
با توجه به این مطلب نظارت اصولی و هدفمند سبب می‌شود تا مشکلات را پیش از آنکه کنترلشان از دست ما خارج شود شناسایی کنیم .

دیدگاهتان را بنویسید