0

اجاره انبار در تهران

لایفو در انبارداری

آوریل 3, 2019 در 7:42 ب.ظ توسط

لایفو در انبارداری

لایفو در انبارداری : در یادداشت قبلی در خصوص فایفو در انباری نکاتی ارائه شد . در آنجا گفتیم که فایفو به معنای اولین خروجی از اولین ورودی می باشد ، بدین معنا که با فرض اینکه کالاهای ما در یک صف قرار داشته باشند ، تازه وارد ها به انتهای صف رفته و اگر قرار باشد کالایی از انبار خارج شود ، از سر صف بیرون می رود . طبیعیست که با خروج اعضای جلویی صف ، اعضای پشت سرشان جای آن ها را گرفته و با توجه به این چرخه منظم ، همواره افرادی که در جلوی صف قرار دارند ، قدیمی تر های جمع نیز می باشند و راه خود به بیرون را هموار می سازند . البته به این نکته هم اشاره شد که مثال صف ، صرفاً به منظور درک بهتر این روش بوده و عملاً صفی تشکیل نمی شود ؛ بلکه این محصولات پس از ورود در جایگاه های مخصوص خود چیده می شوند و با عنایت به تاریخ ورودشان به ترتیب (و با توجه به شماره نوبتی که دارند) از آنجا خارج می شوند . پیش از ورود به مبحث لایفو در انبارداری باید افزود که این روش که بیش از اینکه فنی در انبارداری باشد ، اسلوبی در حسابداریست ، بیشتر مناسب ذخیره کالاهایی مانند مواد غذایی یا فاسد شدنی می باشد که تعلل در رد کردن آن ها به تخریب و از بین رفتن سرمایه ما می انجامد .

و اما لایفو در انبارداری ! لایفو (LIFO)  مخفف Last In First Out می باشد و به این نکته اشاره دارد که آخرین جنس وارده  ، اولین جنسی هم می باشد که خارج می شود . شاید بیان مثالی ملموس از این پدیده اندکی دشوار باشد اما تصور کنید که در مطلب یک پزشک ، ده ها بیمار نشسته اند . در فایفو انتظار ما این بود که افراد قدیمی تر ، زودتر وارد اتاق پزشک شده و مداوا گردند ؛ اما در لایفو قضیه کاملاً برعکس است . در این حالت ، همانطور که همه نشسته و در انتظارند ، آخرین فردی که وارد مطلب شده است – بی آنکه تفاوتی با دیگران داشته باشد – وارد اتاق دکتر می شود . مطمئناً این واقعه در رویداد های انسانی اندکی غیر طبیعی می باشد ، اما چنانچه این حضار را کالاهای انبار در نظر بگیریم ، چه حسنی در انجام این کار است ؟!

در پاسخ به این سوال باید گفت که در انتخاب لایفو در انبارداری یا هر روش دیگری برای ترخیص کالا ، ماهیت محصولات از اهمیت بالایی برخوردار می باشد . در موارد متعددی پیش می آید که کالای موجود در اجاره انبار در تهران چنانچه بخواهد به انتهای صف ترخیص برود – حتی اگر فاسد شدنی هم نباشد – و به سر صف برسد ، محبوبیت خود را از دست داده و یا به نوعی از مد می افتد . به همین دلیل برخی از محصولات لوکس به محض ورود به انبار در موقعیت ترخیص قرار می گیرند تا با از دست رفتن فرصت فروش ، ارزششان را از دست نداده یا استوک نشوند .

حال تکلیف بیمارانی که شاهد آمدن و رفتن افراد جدید می باشند چه می شود ؟ یا به بیانی بهتر ، کالاهای قدیمی تر تا چه زمانی در انبار می مانند ؟ آیا تا ابد شاهد این چرخه خواهند بود ؟ مسلماً اینچنین نیست . گاهی پزشک مورد نظر ما چند نفر را با هم به داخل راهنمایی می کند و گاهی مجموعه ای که لایفو در انبارداری را در دستور کار خود دارد حجمی بیشتر از ورودی عادی خود را مصرف کرده و به فروش می رساند . بدین ترتیب محصولاتی که سابقه بیشتری نیز دارند در این میان مصرف می گردند .

در نهایت به عنوان مثال عددی لایفو در انبارداری که به دروس حسابداری نزدیک تر می باشد اگر در ۳ نوبت محصولی به تعداد ۲۰۰ ، ۳۰۰ و ۳۵۰ عدد به ترتیب وارد این مجموعه شود (با صرف نظر از مقدار مبلغی که اگر حساب می کردیم باید در هریک از این تعداد ضرب می شد) و بخواهیم ۷۰۰ واحد از آن ها را پس از چندی خارج کنیم ، ابتدا ۳۵۰ مورد آخر ، سپس ۳۰۰ مورد میانی و نهایتاً ۵۰ عدد از محصولات اولیه آماده خروج می شوند .

برچسب‌ها:

دیدگاهتان را بنویسید