0

اجاره انبار در تهران

فرایندهای اصلی در انبارداری

فوریه 11, 2019 در 6:20 ب.ظ توسط

فرایندهای اصلی در انبارداری

فرایندهای اصلی در انبارداری : انبارها به عنوان اماکنی که محصولاتی ارزشمند را در خود نگهداری می کنند ، چنانچه در ساختار خود از سازوکاری مدون و اجرایی بهره نگیرند ، در پی تهدید سلامت کالا ها از سوی صاحبان سرمایه در معرض برخورد های قانونی قرار می گیرند ؛ در نتیجه به عنوان امانت دارانی که هزاران محصول متنوع با قیمت های گوناگون را نگهداری می کنند – که اگر انبار نیز عمومی باشد این حساسیت هم بیشتر می شود – مستلزم داشتن راه و روشی مشخص هستند که از آن ها تحت عنوان فرایندهای اصلی در انبارداری یاد می شود ، اقداماتی اساسی که در ادامه به شرح مختصری از آن ها می پردازیم :

  • مرحله پذیرش کالا : پذیرش کالا اولین قدم در فرایندهای اصلی در انبارداری و اجاره انبار است که به کلیه امور مربوط به ورود کالا به یک مجموعه انبارداری و عبور آن از چارچوب درب های انبار گفته می شود . بی تردید این محصولات که می‌توانند مواد خام ، مواد در جریان تولید و محصولات آماده به فروش باشند ، پیش از ورود به فضای داخل انبار و قرارگیری در قفسه ها یا مکان های تعبیه شده برای هریک از آن ها نیازمند این هستند تا توسط کارمندان انبار بازرسی ، آمارگیری و ثبت شوند . به مجرد اینکه این محصولات به پشت درب انبار می رسند مستلزم شمرده شدن توسط کارمندان انبار ، مقایسه آمار آن ها با لیست داده شده از سوی کارفرما و همچنین چک کردن وضعیت فیزیکی محصولات ورودی می باشد . مسلماً هر کمی و کاستی و اتفاقی که برای این محصولات پیش از ورود به انبار اتفاق افتاده باشد ، ارتباطی با انباردار و کارمندان اداری این محل نداشته و این افراد با صورتجلسه کردن اتفاقاتی که افتاده است ، مسئولین بالادستی را از فعل و انفعالات مذکور آگاه می سازند . نهایتاً باید گفت که در این مرحله است که انباردار با تحویل گرفتن کالاهای مد ‌نظر و مقایسه آن ها با اظهار نامه ، مجوز های گمرک و فرم های اداری دیگری که با این محصولات در ارتباط هستند شرایط قرار گیری محصولات مذکور در انبار را فراهم می آورد .

 

  • مرحله جایگذاری و انتقال کالا :  پس از اینکه کالاهای مورد نظر وارد انبار شدند ، جایگذاری و جابجایی آن ها دومین قدمیست که انبارداران در راستای فرایندهای اصلی در انبارداری (مانند اجاره انبار در غرب تهران ) انجام داده و به آن توجه زیادی می‌کنند . می‌دانیم که هر محصول برای دوام و بقا نیازمند شرایط خاص و قرار گیری در موقعیت سازگار با ماهیت آن می باشد . به عنوان مثال یک محصول در حالی نباید در مجاورت رطوبت باشد که محصول دیگری حتماً باید در جای سرد و مرطوب نگهداری شود و یا اینکه نور و جریان باد کالایی را خراب می کند ، در صورتی که وجود آن برای کالای دیگری حیاتی می باشد ؛  در نتیجه جای مناسب محصولات با صلاحدید انباردار و توصیه های فرد نماینده مالک محصولات تعیین می گردد . نکته جالب توجه در خصوص نگهداری کالا در انبار – به ویژه در انبارهای عمومی که حجم بزرگتری داشته و کالاهای بیشتری در آن جای می‌گیرد – این است که هر کالا پس از قرار گیری در جای خود نیازمند این است تا به صورت اسناد کاغذی در سامانه مدیریت انبار ثبت شود و گزارش آن به صورت قبض انبار به مالکان اعطای شود . قسمت جالب توجه این رویداد این است که این محصولات به عنوان کالاهایی که دارای ارزش مادی بوده و نزد انباردار به امانت گذاشته می‌شوند ، می توانند به عنوان وثیقه نزد بانک یا مراجع دیگری که ارائه دهنده تسهیلات هستند گرو گذاشته شود . به همین دلیل قبض انبار یا مدرکی رسمی که وجود این اموال را تصدیق کند ، از ارزش بالایی در ودیعه گذاری برخوردار است .

 

  • مرحله گردآوری و خروج کالا : در گام بعدی فرایندهای اصلی در انبارداری ، به انتخاب و گردآوری کالا برای خروج می رسیم . بدیهیست که وقتی محصولی وارد یک انبار می شود ، روزی هم فرا می رسد که این محصول نیازمند خروج و ارسال به مقصد خاصی می باشد . در همین رابطه اگر محصولی در گرو بانک نبوده و روی قبض آن اقدامی صورت نپذیرفته باشد ، این محصول می تواند به مقصد دلخواه صاحب امتیاز کالا ارسال شده و تشریفات خروج کالا به نحوی که مطلوب آنهاست صورت می پذیرد .

 

  • مرحله ترخیص کالا : نهایتاً بسته بندی و تحویل کالا آخرین قدمیست که در فرایندهای اصلی در انبارداری مورد توجه قرار می گیرد و چنانچه صاحب امتیاز یک کالا از مسئولین انبار بخواهد تا محصول موجود در انبار آنها به صورت بسته بندی شده ارسال گردانند ، کارمندانی متخصص در این امر می‌توانند با بسته بندی و بارگیری ، کالا یا مواد مورد نظر آنها را در قالبی منظم و با مدارکی همچون مانیفست ، فاکتور ، بارنامه و غیره تهیه و به مقصد مورد نظر ارسال کنند .

برچسب‌ها:

دیدگاهتان را بنویسید