0

اجاره انبار در تهران

کنترل موجودی در اجاره انبار

اکتبر 23, 2019 در 11:35 ق.ظ توسط

کنترل موجودی در اجاره انبار

کنترل موجودی در اجاره انبار : اگر از دور به موضوع انبارداری بنگریم به نظر کار ساده ای می آید اما این کار دارای پیچیدگی های فراوانی بوده و سیستم ها و مکانیزم های مختلفی در آن اجرا می شود. از همان ابتدای امر که مرحله دریافت کالا ( از فردی که آن را تا انبار حمل کرده ) می باشد تا مراحلی همچون چینش کالاها در انبار و در نهایت مرحله خروج آنها دارای ریزه کاری های مختلفی است و راهکارها و سیستم های مختلفی در این مراحل اعمال می شود.

یکی از فرایند هایی که به طور پیوسته در داخل انبار در جریان است و انجام آن هیچگاه به پایان نمی رسد کنترل موجودی در اجاره انبار می باشد. کنترل موجودی از فعالیت های مهم حوزه

اجاره انبار در جنوب تهران محسوب می شود که اهمیت بسیاری برای صاحبان کالاها و محصولات موجود در انبار دارد. نتایج این فرایند می تواند کمک های بزرگی در اخذ تصمیمات مهم اقتصادی به صاحبان مشاغل و کسب و کارها کند. در ادامه تلاش می کنیم به چند تکنیک و نکته مهم در روند این فعالیت بپردازیم.

کنترل موجودی در اجاره انبار چه فوایدی دارد ؟

از تکنیک های مهم فرایند کنترل موجودی انبار ، تعیین نقاط کنترلی کالاها می باشد. این کار به دلیل جلوگیری از انباشته شدن بیش از حد یک نوع کالا و یا در برخی مواقع به وجود آمدن کسری یک محصول در انبار انجام می گیرد. نقاط کنترلی کالاها شامل مواردی همچون نقطه سفارش ، بیشترین و کمترین موجودی مجاز ، موجودی میانگین ، موجودی خطرناک و مقدار سفارش می باشد.

وجود چنین نقاطی مثلاً در مورد کمترین موجودی مجاز ، باعث می شود تا وقتی مقدار موجودی یک کالا به این نقطه رسید ، هشداری برای مدیر کسب و کار باشد تا در اسرع وقت اقدام به تهیه آن کالای خاص و اضافه نمودن آن به موجودی انبار کند.


از دیگر نکات مهم و کلیدی انبارداری بودجه بندی به منظور کنترل موجودی در

اجاره انبار است. عموماً کسب و کارهایی که در صنعت تولید کالاهای مختلف مشغول به کار هستند و میزان مصرف مواد اولیه آنها بالا است ، برای خرید کالاهای مورد نیاز خود نیازمند یک برنامه ریزی دقیق و بودجه بندی مناسب هستند.

بودجه ای که برای خرید مواد اولیه جدید مصرف می شود باید از مدتی قبل تدوین شده باشد . این بودجه بندی برای هزینه شدن در مواردی همچون خرید کالاهای اساسی ، کالاهای مصرفی ، کالاهای غیر اساسی و موارد مورد نیاز برای تعمیرات و نگهداری انجام می گیرد.

 

روش تحلیل و آنالیز ABC

 

یکی از روش هایی که میزان دقت در کنترل موجودی در انبار را بسیار افزایش می دهد روش کنترل اتوماتیک موجودی است. این روش به وسیله نرم افزارها و سیستم های کنترل موجودی در انبار انجام می گیرد که گاهی با نصب لیبل های مخصوص انبار بر روی کالاها نیز همراه است.

با استفاده از این روش امکان دسترسی به مقدار موجودی یک کالا و اطلاعات دیگری از آن مانند قیمت و حتی در برخی موارد محل قرار گیری یک نوع کالای خاص در انبار در کمترین زمان ممکن امکانپذیر است. نتایجی که استفاده از این روش در اختیار مدیران انبار قرار می دهد ضریب اطمینان بسیار بالایی دارد و کاملاً قابل اعتماد و اتکا است.


یکی از تکنیک های مهم در انبارداری که کاربرد فراوانی در فرایند کنترل موجودی در اجاره انبار دارد استفاده از روش تحلیل و آنالیز ABC کالاها است. در این روش که نام آن واژه ای اختصاری از عبارت Allways Better Control می باشد کالاهای موجود در انبار به سه دسته کلی تقسیم بندی می شوند.

دسته اول کالاهای گروه A نامیده شده که شامل ۱۰ تا ۲۰ درصد کالاهای موجود در انبار هستند و ارزش ریالی آنها بیش از ۵۰ درصد کل ارزش انبار می باشد. دسته دوم شامل کالاهای گروه B می شود که در حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد موجودی کل انبار را در بر می گیرند و از نظر ارزش ریالی در حدود ۳۰ درصد ارزش موجودی کل انبار را تشکیل می دهند.

در نهایت دسته سوم کالاهای گروه  C می باشند که شامل حدود ۷۰ درصد موجودی کل کالاهای انبار بوده و میزان ارزش ریالی آنها کمتر از ۲۰ درصد کل ارزش انبار می باشد. همانطور که توجه کردید در روش ABC کنترل میزان موجودی کالاهای مختلف بر اساس ارزش ریالی آن کالاها انجام می گیرد ؛ در صورتی که این روش به درستی در اجاره انبار اجرا و پیاده سازی شود باعث می گردد تا هزینه های انباشت و نگهداری از کالاهایی که ارزش مالی بیشتری دارند ، کاهش زیادی داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید