0

اجاره انبار در تهران

مزایای سیستم انبار

اکتبر 26, 2020 در 12:06 ب.ظ توسط

مزایای سیستم انبار

مزایای سیستم انبار : انبار مکانی برای نگهداری از محصولات فیزیکی برای مدت مشخصی می باشد، حال اینکه این کالا می تواند ویژگی های مختلفی داشته، نوع چینش آن ها می تواند فرق داشته باشد و مدت نگهداری از آن ها نیز می تواند با یکدیگر متفاوت باشد .

در همین رابطه ما به انباشتن لوازم منزل در یک کانتیر انبار کردن می‌گوییم، همانطور که به چینش اصولی و منظم قطعات مورد نیاز ساخت یک محصول در مجموعه ای صنعتی نیز همین لقب را می دهیم . اگرچه با داشتن اهداف مختلف هریک از این دو روش می توانند مفید و کاربردی باشند، اما در اینجا مسأله نظم، دسترسی آسان و دانستن میزان دقیق موجودی اهمیت زیادی دارد که در قالب مزایای سیستم انبار مطرح می‌گردد .

در همین رابطه قصد داریم تا در ادامه به مزایای برپایی یک سیستم ایده‌آل انبارداری به ویژه به هنگام اجاره انبار در غرب تهران و اجاره انبار در جنوب تهران بپردازیم :

مزایای سیستم انبار

  1. دریافت، طبقه‌بندی، نگهداری و ترخیص اصولی محصولات

زمانی که سامانه‌ای اصولی و یکپارچه به جریان کالا در انبار نظارت نداشته باشد، آمار دقیقی از ورودی اجناس به این محل وجود نداشته یا اگر هم در بدو چینش چنین باشد، با گذشت زمان و ترخیص ذره ذره موجودی انبار اطلاعات صحیح آن از دسترس خارج می‌شود . این در حالیست که اگر چینش محصولات از سر فکر و با نقشه قبلی همراه نباشد، ممکن است محصولات در جایی که نباید قرار گیرند .

فرض کنید محصولاتی سنگین در طبقات بالای قفسه ها بوده، محصولات قدیمی به نقاط دورتر انبار منتقل شده و بواسطه عدم سرکشی فاسد گشته یا ماده‌ای که به هر دلیلی باید به دور از نور و گرما نگهداری شود، در چنین شرایطی قرار گیرد .

پر واضح است که در چنین شرایطی که به طور مشخص نتیجه عدم آمارگیری صحیح و مستمر محصولات بوده و خبر از عدم برپایی قانونی مشخص در این انبار می‌دهد شاهد چنین بی‌نظمی‌هایی خواهیم بود .

 

  1. در دست بودن اطلاعات دقیق از موجودی

زمانی که مجموعه ای از موجودی انبار خود آگاه است نه محصولی تکراری خریده و نه موجودی کالایی خاص از انبارش بیش از حد نیازش می شود . خرید کالا در مجموعه های صنعتی یا تجاری به منظور فراهم آوردن مواد اولیه ساخت یک کالا یا فروش در موعدی معین انجام می‌پذیرد . حال اینکه چنانچه بدانیم در حال حاضر از هر محصول چقدر در انبارهایمان موجود است، تنها به تکمیل ظرفیت‌ها پرداخته و محصولی بیش از نیازمان نمی خریم .

اگرچه پر بودن انبارها به ظاهر امری دلگرم کننده و به ظاهر مثبت است، اما به این نکته نیز بیاندیشید که برخی از آن‌ها تاریخ انقضاء داشته، هزینه خواب سرمایه برخی دیگر زیاد بوده و ممکن است بخشی دیگر از این کالاها (به تناسب نوع تولیدات پیش روی) به کلی استفاده نشوند! در نتیجه اینکه یکی دیگر از مزایای سیستم انبار اطلاع از میزان موجودی محصولات است .

 

  1. کاهش وقفه در عملیات تولید

با برپایی یک سامانه خوب انبارداری به ویژه در مجموعه های تولیدی که انبار در مجاورت آن ها قرار دارد، هیچگاه تولید بواسطه فقدان یا دیر رسیدن مواد یا قطعات محدود کننده متوقف نمی شود . به عنوان مثال یکی از دست اندکاران تولید پیکان در سال‌های اولیه پس از انقلاب در خاطرات خود به این نکته اشاره داشته است که در برهه‌ای محصولات کمپانی مربوطه کاملاً آماده بوده اما چون قفل درب این محصولات موجود نبوده و روی این خودروها قفلی وجود نداشته است ، صدها دستگاه پیکان آماده خاک خورده و صاحبان این محصولات نیز در انتظار تحویل گرفتن آن ها بوده‌اند .

این در حالیست که عده ای این محصولات ناقص را به همین شکل دریافت کرده و به صورت آزاد خود قفل مذکور را تهیه و نصب می کردند .

در این مثال دیدیم که فقدان قفل به عنوان کم اهمیت ترین عضو خودرو (حداقل در امر تعلیق و حرکت) چگونه مانع از فروش آسان این محصولات شده است . پر واضح است که یکی دیگر از مزایای سیستم انبار صحیح و اصولی جلوگیری از وقوع چنین مشکلاتی و رسیدگی به آن پیش از بروز دردسری بزرگ می باشد .

 

  1. کاهش هزینه‌های جانبی بواسطه به روز نگه داشتن موجودی

زمانی که موجودی یک کالا به حد بحرانی برسد، برای جایگرینی آن ناچار به پذیرش شرایطی هستید که در حالت عادی ملزم به قبول آن ها نیستید . از کارشکنی حلقه‌های قبل از شما در زنجیره تأمین گرفته تا کیفیت غیر قابل قبول محصولات، هزینه های باربری یا از بین رفتن بخشی از موجودی به دلیل شرایط بد نگهداری از آن رویدادهایی هستند که چنانچه سامانه ای استاندارد بر انبار حاکم بود پیش نمی‌آمدند .

 

  1. سبک و پربازده‌تر شدن کار انبارداران

یکی دیگر از مزایای سیستم انبار سبک‌تر شدن کار انبارداران است . زمانی که هر محصول در جای مشخصی قرار گرفته و تعداد آن را بدانیم، افراد فعال در این مکان نیز به سرعت آن را یافته یا در صورت نیاز به جایگزینی این کار را در کسری از ساعت انجام می‌دهند .

فقدان یک سیستم یکپارچه انبارداری سبب می‌شود تا آمار دقیقی از موجودی در دست نبوده و بدین سبب همه نیروهای موجود در انبار به هر بهانه‌ای مجبور به آمارگیری‌های لحظه‌ای و بی پایان شوند .

 

  1. انتقال اطلاعات صحیح و به روز به رده‌های بالای سازمان

در بزنگاه‌هایی مدیران یک مجموعه مجبور به اتخاذ تصمیم حساسی بوده که با تغییر خروجی خط تولید، افزایش حجم تولیدات یک کالای خاص یا خرید مواد اولیه‌ بیشتر خودنمایی می کند . همانطور که می‌بینیم هریک از این عوامل به نوعی با موجودی انبار در ارتباطند.

وجود اطلاعات دقیق و به‌روز از موجودی انبار سبب می‌شود تا اقتصادی و زودبازده‌ترین تصمیمات برای بهبود شرایط فعلی یک مجموعه اتخاذ شود .

 

  1. کاهش سوء استفاده‌های احتمالی افراد غیر متعهد

زمانی که متدهای نوین انبارداری بر چنین محیطی اعمال شده و همه محصولات موجود در آن علاوه بر شناسه‌ای منحصر بفرد در سامانه‌ای مرکزی نیز به ثبت برسند، امکان خروج غیر قانونی آن‌ها وجود ندارد ! دلیل این رویداد واضح است ، فقدان یک محصول به حساب مجموعه انبارداری و افراد مسئول در آنجا نوشته خواهد شد، لذا این افراد همه تلاش خود را به کار می بندند تا کوچکترین تردد افراد و محصولات به انبار را ثبت کرده و بدین ترتیب مانع از خروج مخفیانه یا بدون اطلاع یک کالا شوند .

این در حالیست که چنانچه چنین سامانه‌ای بر انباری حکمرانی نکند، خروج محصولات مختلف هیچ حساب و کتابی نداشته و در چنین شرایطی افرادی که تعهد اخلاقی و کاری استواری ندارند به خارج کردن این محصولات می پردازند . بدیهیست که در چنین شرایطی مالک، سرمایه‌گذار یا صاحب اصلی این مجموعه متضرر شده و متحمل چنین خسارتی می شود .

در همین رابطه مجموعه های کوچکی که توانایی یا امکانات برپایی چنین سازوکاری را در کسب و کارشان ندارند، می توانند با برون سپاری این کار و پیش بردن هدف خود با کمک انبارهایی نظیر مجموعه پیمان بسیاری از مسیرهای اتلاف سرمایه خود را مسدود کنند .

دیدگاهتان را بنویسید