0

اجاره انبار در تهران

انبارداری هوشمند چیست

ژانویه 2, 2021 در 1:43 ب.ظ توسط

انبارداری هوشمند چیست : زمانی که به تغییر و تحولاتی که در سال‌های اخیر در حوزه تولیدات و به فراخور آن مصرف‌گرایی به وجود آمده است نگاه می‌کنیم، درمی‌یابیم که در موارد بسیاری، دیگر آن سازوکار سنتی پاسخگوی نیازهای امروزمان نبوده و چنانچه سوار بر این موج تغییرات وارد عصر جدیدی نشویم، محکوم به شکست و فنا در کسب و کارمان هستیم.

در همین رابطه شاهد این هستیم که مجموعه‌های سرشناس و پیشروی دنیا با به روزرسانی دستگاه‌های خط تولید خود، استفاده از سازوکارهای مدرن در رابطه با مکانیزاسیون و اتوماسیون امور، آموزش نیروهای قدیمی یا استخدام نیروهای مجرب با سطح دانش بالا، پیروی از سازوکارهای علمی زمانبندی کار و انرژی، گرایش به شیوه‌هایی مدیریتی نظیر فوردگرایی (جنس ارزان‌تر، دستمزد بیشتر و …)، استفاده از روش‌های نوظهور و گاه ابداعی در بازاریابی و فروش،  در پی ایجاد زمینه‌ای برای تقویت شاکله‌های کسب و کارشان بوده و در این مسیر از پذیرش و اعمال تغییرات مثبت هراسی نداشته‌اند.

انبار، به عنوان یکی از مهم‌ترین مکان‌هایی که در تولید یا عرضه یک محصول نقش مهمی را ایفا می‌کند، چنانچه دارای جریان سریع‌السیر دریافت، چینش و عرضه محصولات مختلف باشد به انجام سریعتر کارها توسط بخش‌های مرتبط کمک کرده و بدین ترتیب به عرض اندام شرکت مادر در برابر رقبای خود کمک مهم و شایانی می‌کند ؛ سرعتی با افزایش تعداد نیروی کار نیز محقق شده اما با کمک کامپیوترها، سامانه‌های هوشمند رباتیک و استفاده از تکنولوژی روز به شیوه‌ای بهتر، هزینه‌ای کمتر و کمیتی بیشتر انجام می‌پذیرد.

با توجه به این توضیحات قصد داریم تا در ادامه به پاسخ این سوال که انبارداری هوشمند چیست پرداخته و توضیحات کاربردی در خصوص تحولاتی که در این حوزه به وجود آمده است بپردازیم:

 

انبارداری هوشمند چیست

 

در سامانه‌های سنتی انبارداری، نیروی انسانی همه وظایف حراست و نگهداری از محصولات فیزیکی مجموعه اعم از تخلیه، آمارگیری، حمل و نقل، چینش، ترخیص و انبارگردانی را بر عهده داشت؛ این در حالیست که چنانچه از ابزار و واسطه‌هایی مانند جرثقیل‌های سقفی، لیفتراک و … هم استفاده می‌شد تحت نظارت و هدایت خود کاربر انسانی بوده و این واسطه‌ها به خودی خود توانایی انجام چنین اموری را نداشتند .

در همین رابطه، انبارداری هوشمند به عنوان سطح پیشرفته‌تری از کاربری کامپیوترها یا ماشین‌آلات مکانیکی، به روش‌هایی اطلاق می‌شود که در آن‌ها، پس از انجام تنظیمات اولیه دستگاه‌ها، آن‌ها دیگر توانایی انجام اقدامات مستقل را داشته و قادرند تا با سرعت زیاد، بدون خستگی و محدودیت زمانی و با اشتباهی نزدیک به صفر (مثلاً در آسیب زدن به محصولات) به نظم و ترتیب بخشیدن به این محصولات بپردازد .

به قولی دیگر انبارداری هوشمند ایجاد اکو سیستمی پیشرفته در فضای اجاره انبار است که سبب می‌شود تا از مرحله دریافت کالا تا نامگذاری ، طبقه بندی، سازماندهی و چینش یا تحویل با کمترین اشتباه و بیشترین بازدهی انجام شود .

چنانچه عوامل فوق را به عنوان مزایای استفاده از اتوماسیون در نظر بگیریم، این سوال پیش می‌آید که معایب انبارداری هوشمند چیست؟ در این باره نیز می‌توان بیکاری بسیاری از انسان‌ها و سپردن کارشان به این ربات‌ها را مهترین نکته منفی هوشمندسازی انبارها دانست.

در حالی که در انبارهای بزرگ، بسیاری از کارکنان همواره به دور خود چرخیده و در پی یافتن یک محصول می‌باشند، عده‌ای کم فروشی کرده و به بهانه‌های مختلف به وظیفه خود عمل نمی‌کنند، درصد اشتباهات انسانی به ویژه در ساعات انتهایی شیفت زیاد بوده و حتی استخدام افراد بیشتر با دردسرهای بیشتری برای کارفرما همراه است (از جمله هزینه‌های حقوق و دستمزد یا بیمه) ، استفاده از سیستم‌های هوشمند منطقی‌تر به نظر می‌رسد .

دو روش شاخص انبارداری هوشمند چیست

 

  • روباتیک

 

در این زیرشاخه از انبارداری هوشمند، روبات‌ها قادر به بسته بندی و حمل محصولات مختلف هستند . این محصولات که عموماً در قالب دستگاه‌های چرخ‌دار مکعب مستطیلی (مثلاً شبیه یک جارو برقی) کدهایی که در کف یک انبار وجود داشته را حس کرده و بدین ترتیب راه خود را پیدا می‌کند، با انتخاب کوتاهترین راه، با سرعت و دقت بالا و بدون وقفه کالای مورد نظر را به مقصد تعریف شده انتقال می‌دهند.

 

  • شناسایی فرکانسهای رادیویی یا RFID

 

RFID  (Radio Frequency Identification) یا سامانه بازشناسی با امواج رادیویی، سازوکاریست که در آن یک برچسب دیجیتالی بر روی محصولات مختلف چسبانده شده و بدین ترتیب یک کامپیوتر مرکزی به تحلیل این داده، خواندن اطلاعات و ارسال و دریافت فرکانس‌های رادیویی دستگاه می‌پردازد .

شاید تا بدین جا این تکنولوژی برتری محسوسی نسبت به برچسب‌های بارکدی نداشته باشد، اما نکته اینجاست که برای مطالعه این اطلاعات نیاز به اسکن یک به یک محصولات نبوده و چنانه این اسکنرهای مخصوص این محصولات در محیط نصب باشند، در کسری از ثانیه همه اطلاعات این محصولات بر روی نمایشگر اپراتور ظاهر می‌شود .

به عنوان مثالی ملموس گذر از برخی عوارضی‌های بین شهری را می‌توان همانند استفاده از RFID و بارکد دانست . در همین رابطه شما می‌توانید در صفوف طولانی ایستاده تا وجه عوارضی را بپردازید و هم می‌توانید از مسیری که همه به سرعت از آن عبور می‌کنند بروید، مسیری که با شناختن خودروهای زیرمجموعه سامانه پرداخت الکترونیکی عوارض، عبور آنان را ثبت کرده و هزینه مورد نظر را به طور غیر مستقیم از حساب آن‌ها کم می‌نماید .

به عنوان مثالی مرتبط‌تر، وجود این برچسب‌ها بر روی محصولاتی که در یک فروشگاه به فروش می‌رسند سبب می‌شود تا در صورت شلوغی این مجموعه، به جای ایستادن مشتریان در صفی آزاردهنده، با کوله باری از جنس، با احتمال وجود بارکدی مخدوش و ناخوانا یا با اپراتوری دستپاچه که ممکن است کدی را نزده ، محصولی را زیادتر ثبت کرده یا آن را به کلی حساب نکند، تنها با عبور از خطی مشخص همه مبالغ و ویژگی‌ها از روی برچسب‌های مورد نظر خوانده شده و مشتری تنها ملزم به پرداخت هزینه‌های مربوطه گردد .  در نهایت می‌توان در کنار صرفه‌جویی در زمان و انرژی، از جلوگیری از سرقت انبار و فروشگاه‌ها و امکان آمارگیری لحظه‌ای از آن‌ها به عنوان مهمترین مزایای استفاده از این محصولات اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید