0

اجاره انبار در تهران

اجاره انبار و کنترل موجودی

فوریه 2, 2019 در 11:12 ق.ظ توسط

اجاره انبار و کنترل موجودی

اجاره انبار و کنترل موجودی دو مفهوم بسیار تنگاتنگ و نزدیک به هم می باشند که در موارد متعددی راهبرد ها و اهداف دیگری را تحت الشعاع قرار می دهند . اینکه تاکنون در مورد اجاره انبار و کنترل موجودی به عنوان یکی از اصلی‌ ترین مفاهیم انبارداری صحبت نکرده‌ایم ، به دلیل ترافیک موضوعاتی بوده است که در حیطه اجاره انبار در الویت کارمان قرار داشته اند ، لذا نمی توان از اهمیت IC چشم پوشی کرد . حال اینکه در ادامه این یادداشت می‌توانیم با فراغ بال در خصوص این مفهوم بسیار مهم و پر اهمیت صحبت کنیم .

 

 برای افرادی که به نحوی با انبارداری در ارتباط بوده یا در یک حوزه صنعتی فعالیت می کنند ، کنترل موجودی مفهومی کاملاً شناخته شده و معرف حضورشان است ، اما اگر بخواهیم این مفهوم را برای افرادی که به تازگی قصد راه اندازی یک واحد صنعتی -تجاری برای دپو کردن محصولات مختلفشان را دارند شرح دهیم ، می‌توانیم این کار را با یک مثال ساده انجام بدهیم .

 

 فرض کنید که شغل شما فروش محصولی است که در ماه های آخر سال و با نزدیک شدن به عید نوروز رونق می یابد . در همین رابطه شما با دو رویکرد کلی روبرو هستید :

  1. سفارش زود هنگام مواد یا محصولات مورد نیازتان با تحمل هزینه نگهداری و
  2. سفارش دیر هنگام مواد یا محصولات مورد نیازتان با تحمل هزینه های سفارش دهی .

 

 اگر فرض کنیم که شما قرار است محصول مورد نظرتان را از کشوری مانند چین یا ترکیه وارد ایران کنید و در اسفند سال جاری بفروشید ، این رویداد و پروسه سفارش دهی می تواند یک سال پیش از موعد مقرر  اتفاق افتد ( به عنوان مثال فروردین ماه جاری) ، می تواند با فاصله ای منطقی تا موعد فروش این اتفاق ‌افتد ( مثلاً در اواخر شهریور یا اوایل مهر همان سال ) و یا اینکه می‌تواند دو هفته مانده به آغاز فصل جدید فروش ، مایحتاج کار خریداری شود !

 

 همانطور که می توانید حدس بزنید هر کدام از این روش ها دارای مزایا و معایبی می باشند که علم کنترل موجودی و مجموعه قوانین و فرمول های موجود در آن می ‌تواند پاسخ درستی به این سوال که کدام یک از زمان های فوق مناسب خرید و واردات است به شما در افزایش سود خالصتان کمک کند .

 به عنوان مثال هر چه  فاصله زمان خرید از عرضه آن بیشتر باشد ، هزینه ای که این مجموعه برای نگهداری از آن مواد و کالاهای مورد نظرمان می پردازد بیشتر است . به عنوان مثال در رابطه اجاره انبار و کنترل موجودی ، هزینه اجاره انبار در تهران ،  بیمه محصولات ،  حقوق کارگران ،  خواب سرمایه ، امکان فساد و خراب شدن کالاها و … نیز بیشتر می‌شود ؛ اما فراموش نکنید که اختیار این اموال در دستان مالک کالا بوده ، استرسی از بد قولی طرف قرارداد یا نرسیدن به موقع بار ندارد ، در صورت بروز هرگونه مشکل یا ناقصی می تواند آن را جبران کند و حتی شاید با خوش شانسی محض بتواند پیش از گران شدن احتمالی کالای مورد نظرش آن را ابتیاع کند .

با توجه به این توضیحات ، هر کار فرمایی باید شرایط حرفه خود را بسنجد و از این دو راه ، یکی را برگزیند ؛ اما با چه معیاری !! این در حالیست که اطلاعات ناقص نیز به اندازه عدم آگاهی می تواند آسیب رسان باشد . مثلاً اگر این فرد تنها به هزینه های اجاره انبار بیاندیشد تمایل دارد تا در نزدیک ترین زمان ممکن به موعد فروش به این کار بپردازد .

اگر شما در پی سفارشی دقیقه نودی باشید ، ممکن است مجموعه طرف قراردادتان محصولات را سر موعد آماده نکند و یا در باربری آنها دچار مشکل شوید ، احتمال دارد گمرک اجازه ترخیص کالا ها را ندهد و با تاخیر در دریافت کالاها و رد شدن از فصل فروش ، از رقبای خود عقب بمانید . لذا هزینه های دفتری ، پردازش اطلاعات و شرایط تحویل محصول نیز از نکاتی هستند که نباید آن را در خصوص اجاره انبار و کنترل موجودی نادیده گرفت .

با  استناد به این مثال ها می توانیم در یابیم که Inventory Control یا کنترل موجودی دقیقاً چه کاری انجام می دهد . مجموعه محاسباتی که به کمک قوانین این علم تحقق می یابد ، با بررسی همه جانبه عناصر مهم در کسب و کار ما ، زمان ، نوع سفارش ، نحوه تحویل کالا ، نحوه تسویه ، طریقه انبار کردن و همچنین نوع تزریق آن ها به خط تولید را در اختیارمان می گذارد تا بتوانیم سود حاصله از این فعالیت ها را به مقدار بیشینه خود برسانیم .

دیدگاهتان را بنویسید