0

اجاره انبار در تهران

فایفو در انبارداری

مارس 16, 2019 در 8:56 ق.ظ توسط

فایفو در انبارداری

فایفو در انبارداری : برای فردی که به روند انبارداری از بیرون نگاه می کند ، این حرفه عمل ساده ایست که در آن مواد یا محصولاتی به انباردار داده شده ، او هر کدام از این دارایی ها را در جایی می چیند و نهایتاً در صورت درخواست فرد یا دپارتمان خاصی ، با ثبت اطلاعات لازم این محصولات را به وی تحویل می دهد .

این در حالیست که انبارداری به عنوان یکی از نقط عطف مجموعه های تولیدی – و بازرگانی – ارتباط دهنده واحد یا مأمور خرید ، بخش طراحی ، خط تولید ، حسابداری و واحد فروش می باشد ، چرا که هرکدام با نیم نگاهی به اینکه در انبار چه چیزی زیاد است ، چه محصولاتی وجود دارند ، چه کالاهایی در شرف اتمامند و چه موادی تمام شده اند ، به کار خود (تحت نظارت مدیریت) می پردازند . حال سوالی که در اهمیت اجاره انبار در تهران (یا شهرهای دیگر) پیش می آید این است که آیا نحوه نگهداری و عرضه محصولی که از سال قبل در انبار وجود دارد ، با نمونه ای که دیروز وارد انبار شده است یکسان است ؟ یا تفاوتی ندارد که در صورت درخواست یک محصول ، از نمونه های قدیمی تر آن استفاده کنیم یا موارد جدید تر ؟ برای یافتن پاسخ این سوالات با ما همراه باشید .

 

در برخی از روش های انبارداری قانون کارکنان و سیاست های مجموعه بدین ترتیب است که چنانچه محصولی که مشابهی از پیش در انبار دارد وارد آن می شود ، اگر فردا به همان قطعه احتیاج شد ، قطعه جدید الورود را به درخواست کننده اعطا کنند . این در حالیست که در مجموعه هایی دیگر ، تاکید بر روی این است که در هنگام بروز چنین شرایطی ، اول نمونه قدیمی تر مصرف شود . به نظر شما کدام یک از این روش ها مناسب تر است ؟

در روش اول که FIFO (مخفف First in first out ) نام دارد ، رویه اولین صادره یا خروجی از اولین وارده یا ورودی اعمال می گردد . همانطور که پیشتر گفتیم ، اگر بخواهیم مساوات و برابری را در زمان معطل ماندن کالا ها رعایت کنیم – اگر این رویه همچون یک صف باشد – محصولات جدید به ته صف منتقل شده و موارد قدیمی تر که اینک به جلوی صف رسیده اند از انبار خارج می شوند . با به کار بستن این روش در قدم اول محصولات فاسد شدنی ( که هر محصول از یک روز تا یک دهه این تاریخ انقضاء را دارند ) از تخریب و فساد در امان می مانند ، چرا که قرار نیست تا ابد نظاره گر آمدن و رفتن های محصولات جدیدالورود باشند . این کار که سبب می شود تا همه محصولات در گردش در یک بازه زمانی مشخص از انبار خارج شوند ، به طرز چشمگیری ضایعات و سرمایه از بین رفته مجموعه را کاهش می دهد . در ثانی این کار باعث می شود تا تغییرات احتمالی محصولات مانع از عدم کاربرد نمونه های قدیمی تر نشود . مثلاً قطعه ای در یک خودرو همینک کاربرد دارد ولی در طراحی تیپ های بعدی این اتومبیل ، ساختار آن یک درجه تغییر کرده ، در نسخه بعدی یک درجه دیگر عوض می شود و پس از چند دور طراحی و باز تولید ، این محصول به کلی شکل دیگری می یابد . حال اگر بنا به عدم رعایت فایفو در انبارداری ، اولین خروجی همان اولین ورودی نباشد ، در انبار نمونه هایی وجود دارد (لزوماً نباید ته انبار را به یاد بیاورید ، این محصولات می توانند جلوی چشم انباردار بوده ولی سیاست های مجموعه به ویژه بخش حسابداری چنین تقاضایی از آن ها دارد) که تا سال ها نوبت به بازی آن ها نرسیده و زمانی که برای انبارگردانی به آن ها بر می خوریم ، می بینیم که مدت ها پیش منسوخ شده اند .

اگر از منظری دیگر به این قضیه نگاه کنیم خواهیم دید که این جابجایی مستمر سبب می شود تا محصولی معیوب را سریعتر شناسایی و مرجوع کنیم . به طور مثال قطعاتی قدیمی دارای عیب و ایراد های اساسی بوده اند ، اما به دلیل عدم رعایت فایفو در انبارداری ، چون کالاهایی جدید به صورت مداوم آمده و رفته اند متوجه این عیوب نشده ایم . حال با فرض اینکه پس از چند سال و به دلیل عدم تزریق محصولاتی جدید به انبار ، مجبور به استفاده از آن ها شویم ، می بینیم که این محصولات علاوه بر احتمال زنگ ضدگی ، فساد ، دفرمه شدن یا از دست دادن خاصیت های شیمیایی مفید خود ، شاید از ابتدا و پیش از ورود به انبار نیز خراب بوده اند ؛ عاملی که پس از چند سال نزد فروشنده آن ها پذیرفتنی نبوده و مسلماً مرجوع و جابجا نمی شوند .

در پایان معرفی فایفو در انبارداری باید گفت که خواب سرمایه نیز عامل دیگریست که ما را به استفاده از این روش ترغیب می کند . اگر شما محصولی را خریداری کرده اما تا سال ها از آن استفاده نکنید ، اگرچه به نظر با گذشت زمان گرانتر شده و سود کرده اید ، اما عملاً می توانستید با مصرف مبلغ آن در همان زمان ارزش افزوده بیشتری تولید کنید که این هم یکی دیگر از نکات منفی LIFO یا اولین خروجی از آخرین ورودی می باشد . روشی که در مقالات بعدی به آن خواهیم پرداخت .

دیدگاهتان را بنویسید